Twój e-PIT Rozlicz PIT 2023 online

wersja na Windows

Przycisk kierujący na stronę e-pity

lub pobierz program

16

30

Twój e-PIT Rozlicz PIT 2023 online

wersja na Windows

Przycisk kierujący na stronę e-pity

lub pobierz program

16
30
Twój e-PIT Rozlicz PIT 2023 online

wersja na Windows

Przycisk kierujący na stronę e-pity

lub pobierz program

16
30
Darmowy program do rozliczania PIT
Pobierz e-pity 2023
Rozlicz swój PIT w telefonie już teraz!
Przycisk pobierania programu e-pity

Twój e-PIT Rozlicz PIT 2023 online

wersja na Windows

Przycisk kierujący na stronę e-pity

lub pobierz program

16

30

Twój e-PIT Rozlicz PIT 2023 online

wersja na Windows

Przycisk kierujący na stronę e-pity

lub pobierz program

16
30

Twój e-PIT Rozlicz PIT 2023 online

wersja na Windows

Przycisk kierujący na stronę e-pity

lub pobierz program

16
30
Pobierz e-pity 2023

Tarcza energetyczna dla małych i średnich przedsiębiorców. Projekt przepisów w RCL

Redakcja PIT.pl

We wtorek w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano maksymalne ceny prądu dla podmiotów wrażliwych, małych i średnich firm oraz gospodarstw domowych. Od 1 grudnia do końca 2023 r. maksymalna cena prądu dla podmiotów wrażliwych i mikro, małych i średnich firm będzie wynosić 785 zł/MWh, a dla gospodarstw domowych, powyżej limitów zużycia (2/2,6/3 MWh), zostanie ustalona na poziomie 699 zł/MWh.

Sztywne maksymalne ceny prądu

Zgodnie z treścią projektu maksymalne ceny prądu mają chronić szeroko rozumianą grupę odbiorców wrażliwych (podmioty użyteczności publicznej oraz mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Projekt zakłada,  że niezależnie od wzrostu cen energii elektrycznej na rynku hurtowym w roku 2023 w rozliczeniach z odbiorcami przewidziana jest stała cena za obrót energią elektryczną tzw. cena maksymalna na określonym poziomie 785 zł/MWh lub 699 zł/MWh w przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych w szczególności:

  1. obowiązek stosowania w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi cen nie wyższych niż cena maksymalna w okresie od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. za zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru energii do poziomu stanowiącego równowartość poboru nie więcej niż 90 proc. zużycia energii elektrycznej tych odbiorców w okresie od dnia 1 grudnia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. W przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych korzystają oni z ceny maksymalnej w zakresie całości poboru powyżej limitów 2/2,6/3 MWh,
  2. obowiązek stosowania ceny maksymalnej w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi wymienionymi w projektowanej ustawie, w przypadku, gdy ceny wynikające z zawartych przez nich umów są wyższe od ceny maksymalnej,
  3. w przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych ceny nie wyższe niż cena maksymalna obowiązywać będą w odniesieniu do zużycia energii elektrycznej powyżej limitu przyznanego odpowiednio tym odbiorcom zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej.

Tarcza energetyczna dla małych i średnich przedsiębiorstw, projekt przepisów w RCL

Źródło: shutterstock

Zastosowanie ceny maksymalnej

Cena maksymalna będzie stosowana przez sprzedawców w rozliczeniach z:

  • gospodarstwami domowymi – od momentu przekroczenia limitu, który rząd wprowadził już w ustawie o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, czyli 2 tys. kWh – do 31 grudnia 2023 r.;
  • podmiotami użyteczności publicznej – od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. – przy czym cena będzie dotyczyła poboru nie większego niż 90% średniego zużycia energii;
  • małych i średnich przedsiębiorców – od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. – przy czym cena będzie dotyczyła poboru nie większego niż 90% średniego zużycia energii takiego podmiotu.

Rządowe wsparcie dla podmiotów użyteczności publicznej

Rządowe wsparcie otrzymają także podmioty które zużywają energię na potrzeby swojej podstawowej działalności. Będą to m.in.:

  • podmioty systemu oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki,
  • podmioty, które prowadzą żłobki i kluby dziecięce, a także dzienni opiekunowie,
  • podmioty, które udzielają świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych,
  • ochotnicze straże pożarne,
  • kościoły i inne związki wyznaniowe,
  • placówki, które zapewniają całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku,
  • rodzinne domy pomocy oraz mieszkania chronione,
  • centra i kluby integracji społecznej, warsztaty terapii zajęciowej oraz spółdzielnie socjalne, 
  • jednostki organizacyjne pomocy społecznej, a także wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  • noclegownie i ogrzewalnie.

Pozostale założenia projektu to:

  • wprowadzenie systemu rekompensat dla przedsiębiorstw obrotu, gdzie podmiotem odpowiedzialnym za wypłatę rekompensat będzie Zarządca Rozliczeń S.A.,
  • obowiązek stosowania przez Zarządcę Rozliczeń S.A. w rozliczeniach ze sprzedawcami rekompensaty w wysokości stanowiącej iloczyn ilości energii elektrycznej zużytej w danym miesiącu i różnicy pomiędzy ceną referencyjną miesięczną, a ceną maksymalną dla każdego punktu poboru energii elektrycznej (w przypadku, gdy cena referencyjna miesięczna jest w danym miesiącu wyższa od ceny maksymalnej i jednocześnie niższa od ceny zawartej w umowie sprzedaży),
  • obowiązek stosowania przez Zarządcę Rozliczeń S.A. w rozliczeniach ze sprzedawcami rekompensaty w wysokości stanowiącej iloczyn ilości energii elektrycznej zużytej w danym miesiącu i różnicy pomiędzy ceną wynikającą z zawartej umowy sprzedaży a ceną maksymalną dla każdego punktu poboru energii elektrycznej - w przypadku gdy cena wynikająca z umowy sprzedaży jest wyższa niż cena maksymalna i niższa niż cena referencyjna miesięczna,
  • obowiązek publikacji przez Towarową Giełdę Energii S.A. wartości ceny referencyjnej w terminie 5 dni po zakończeniu miesiąca.

Przepisy mają obowiązywać do końca 2023 roku.