Wydział Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie zaprasza do udziału w Ogólnopolskim Seminarium Teoretyczno-Praktycznym: Nowe wyzwania pedagoga – muzyka w świetle zmian w szkolnictwie muzycznym I stopnia. W ramach Seminarium planowana jest dwudniowa sesja (12-13 kwietnia 2013) łącząca wykłady, panele dyskusyjne i warsztaty oraz jednodniowa Konferencja (24 maja 2013).
PROGRAM SEMINARIUM:
12 kwietnia 2013 – piątek
Akademia Sztuki, Pałac Pod Globusem, ul. Orła Białego 2
8.30 – 9.00 foyer, rejestracja uczestników seminarium, przydział do grup
9.00 sala kameralna, Oficjalne rozpoczęcie Seminarium.
prof. Dariusz Dyczewski (dziekan Wydziału Edukacji Muzycznej, Akademia Sztuki w Szczecinie)
Przedstawienie założeń proponowanych zmian w szkolnictwie muzycznymI stopnia
Prywatna Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. L. Piwoni, ul. P. Ściegiennego 34/35:
Lekcje pokazowe z udziałem uczniów
11.15 – 12.00 Rytmika z elementami kształcenia słuchu kl. II - mgr Katarzyna Lisman
12.20 – 13.05 Kształcenie słuchu z audycjami kl. V - mgr Agnieszka Sidorowicz
13.25 – 14.10 Zespół muzyczny – mgr Agnieszka Sidorowicz
Państwowa Szkoła Muzyczna I st. al. Wojska Polskiego 115
Lekcje pokazowe z udziałem uczniów:
15.50 – 16.35 Kształcenie słuchu z rytmiką kl. II - dr hab. Anna Waluga
16.40 – 17.25 Zespół muzyczny - mgr Marek Siwka
17.30 – 19.00 Panel dyskusyjny podsumowujący lekcje pokazowe, dotyczącym metodyki prowadzonych lekcji
(instrumentalny zespół kameralny, rytmika z kształceniem słuchu, audycje muzyczne z kształceniem słuchu)
13 kwietnia 2013 – sobota
Akademia Sztuki, Pałac Pod Globusem
8.30 – 10.00 Warsztaty zajęć: Kształcenia słuchu metodą relatywną - dr hab. Anna Waluga
10.15 – 11.45 Warsztaty zajęć: Rytmika viva - prof. Barbara Gruberne-Bernacka
11.50 – 13.00 Wykład: Psychologia muzyki wobec edukacji wczesnoszkolnej - dr hab. Barbara Kamińska, prof. UMFC
13.00 Podsumowanie Seminarium, uroczyste zakończenie
Cel Seminarium:
- doskonalenie umiejętności pedagogiczno-artystycznych aktualnie pracujących nauczycieli przedmiotów muzycznych w szkolnictwie artystycznym oraz studentów kierunków muzycznych, przyszłych nauczycieli,
- umożliwienie kontaktu zautorytetami naukowymi i specjalistami w dziedzinie muzyki, pedagogiki i psychologii,
- wymiana doświadczeń w zakresie muzycznego szkolnictwa artystycznego,
- aktywowanie współpracy placówek muzycznego szkolnictwa artystycznego na szczeblu ogólnopolskim,
- promowanie muzykowania zespołowego w szkolnictwie artystycznym od najmłodszych lat edukacji,
- stworzenie propozycji wielowątkowego, twórczego iinnowacyjnego procesu nauczania – uczenia się w szkolnictwie artystycznym I stopnia,
- wspieranie procesu nauczania w szkolnictwie muzycznym I stopnia przez zadania artystyczne umożliwiające praktyczne wykorzystanie nabytych umiejętności uczniów uczestniczących w zajęciach pokazowych podczas publicznej prezentacji w formie koncertu.
Założenia Programowe Ogólnopolskiego Seminarium Teoretyczno-Praktycznego Nowe wyzwania pedagoga – muzyka w świetle zmian w szkolnictwie muzycznym I stopnia:
1. Dwudniowe (12-13 kwietnia 2013) seminarium obejmujące:
• przedstawienie założeń proponowanych zmian w szkolnictwie muzycznym I stopnia,
• uczestnictwo w lekcjach pokazowych z udziałem dzieci – uczniów szczecińskich szkół muzycznych I stopnia,
• wykład dotyczący metodyki prowadzonych lekcji (instrumentalny zespół kameralny, rytmika z kształceniem słuchu, audycje muzyczne z kształceniem słuchu),
• panel dyskusyjny podsumowujący lekcje pokazowe,
• prezentację głównych współczesnych nurtów pedagogiki wczesnoszkolnej imuzycznej oraz psychologii rozwojowej i muzycznej w postaci wykładów zaproszonych prelegentów – naukowców z wybitnych polskich ośrodków,
• warsztaty zajęć kształcenia słuchu słuchu metodą relatywną (dr hab. Anna Waluga) oraz warsztaty zajęć Rytmika viva (prof. Barbara Gruberne-Bernacka),
• panele dyskusyjne na temat doświadczeń nauczycieli szkół muzycznych z różnych ośrodków.
2. Jednodniowa Konferencja (24 maja 2013) podsumowująca Ogólnopolskie Seminarium Teoretyczno-Praktyczne Nowe wyzwania pedagoga-muzyka w świetle zmian w szkolnictwie muzycznym I stopnia:
• wykłady o psychopedagogicznych uwarunkowaniach wczesnej edukacji muzycznej,
• referaty podsumowujące warsztaty i lekcje pokazowe z możliwością dyskusji,
• prezentacja (koncert) programów przygotowanych przez dzieci na lekcjach pokazowych w szkołach muzycznych pod kierunkiem instruktorów biorących udział w projekcie.
Propozycję udziału kierujemy do:
• aktualnie pracujących nauczycieli szkół muzycznych przedmiotów indywidualnych, jak i zbiorowych,
• studentów przygotowujących się do tej roli – wydziałów edukacji muzycznej i wydziałów instrumentalnych uczelni muzycznych.
Goście honorowi:
Prof. zw. dr hab. Zofia Konaszkiewicz – Uniwersytet Muzyczny w Warszawie
Prof. zw. Dariusz Dyczewski – Akademia Sztuki w Szczecinie
Dr hab. Barbara Kamińska prof. UMFC – Uniwersytet Muzyczny w Warszawie
Dr hab. Małgorzata Suświłło prof. UWM – Uniwersytet Warmińsko – Mazurski w Olsztynie
Prof. AT Barbara Gruberne – Bernacka – Akademia Teatralna w Warszawie
Dr hab. Prof. US Elżbieta Perzycka – Uniwersytet Szczeciński
Dr hab. Anna Waluga – Akademia Muzyczna w Katowicach
Komitet organizacyjny:
dr Barbara Halec – Prodziekan WEM
dr Alicja Delecka-Bury – adiunkt WEM
mgr Bożena Bojczewska – Akademickie Centrum Promocji i Rozwoju
Projekt organizowany przez Wydział Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie oraz dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Komentarze
0