Industri getah malap sukarkan ‘forest plantation’

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kesukaran yang dihadapi dalam operasi Program Pembangunan Ladang Hutan (PPLH) atau ‘Forest Plantation’ antaranya disebabkan industri getah yang malap, kata Bakri Jamaluddin (PN-Tangga Batu).

“Saya melihat bahawa pertama industri getah hari ini malap. Kedua kita tidak punya penoreh getah. Dan yang ketiga saya lihat kerajaan tidak ada menyediakan aktiviti ‘down stream’ untuk bantu mereka bagaimana kayu-kayu getah ini boleh diekstrak untuk dijual,” ujarnya.

- Advertisement -

Tambahnya, situasi itu juga telah menyebabkan projek tersebut bermasalah dan seterusnya menyumbang kepada masalah dalam mengutip semula pinjaman diberi kerajaan kepada syarikat-syarikat yang menyertai program tersebut.

“Daripada pinjaman RM800 juta tu saya lihat yang baru dibayar balik saya rasa di bawah RM100 juta. Tetapi apa yang saya nak bangkitkan tadi, Yang Berhormat Timbalan Menteri menyebut getah salah satu daripada tanaman di bawah projek Forest Plantation.

“Saya ke Sabah banyak kali. Saya melihat ada satu syarikat yang dia tanam jati tak sukses sebab Jati Tectona grandis. Kemudian dia juga tanam Jati Switienea microphyla juga saya lihat tidak sukses.

“Dan mereka tanam juga ‘Lateks Timber Clone’ seluas 14,000 hektar. Hari ni mereka terkandas tak boleh nak bayar pinjaman dan sebagainya,” katanya.

Beliau turut meminta agar Timbalan Menteri menjelaskan apakah tindakan jangka pendek dan jangka panjang bagi menyelesaikan masalah supaya hutang-hutang itu dapat dikembalikan kepada kerajaan.

Beliau yang juga merupakan Timbalan Pesuruhjaya PAS Melaka berkata demikian semasa memberikan soalan tambahan sewaktu sesi Soal Jawab Lisan di Dewan Rakyat, di sini hari ini.

Beliau dalam soalan asalnya meminta Menteri Perladangan dan Komoditi menyatakan berapa banyak pembiayaan telah dikeluarkan dan berapa syarikat atau pengusaha terlibat dan jenis tanaman diusahakan serta keluasannya di bawah projek Forest Plantation dan kejayaan serta pembayaran balik pinjaman.

Sementara itu, Timbalan Menteri, Datuk Chan Foong Hin dalam jawapannya berkata, setakat ini sebanyak RM41.2 juta kita telah mulai kutip semenjak tahun 2022.

“Cuma untuk isu getah ini kita lihat sebenarnya program PPLH ini bertujuan dia tanam pokok, lepas tu pokok tu ditebang. Dia bukan tanam pokok tu lepas tu untuk hasilkan lateks untuk satu tujuan spesifiknya. Kerana ini ia lebih kepada ladang hutan,” ujarnya.

Tambahnya, selain daripada getah, terdapat 10 lagi spesies yang lain yang termasuk dalam senarai yang termasuk dalam penanaman ladang hutan tersebut.

“Cuma lateks dia merupakan salah satu ‘by-product’. Apabila ada tanaman yang pokok getah ini jadi kerajaan melalui kementerian dan juga Lembaga Getah Malaysia (LGM) kita akan memantau apa-apa isu-isu yang YB telah bangkitkan,” katanya. – HARAKAHDAILY 14/3/2024

- Advertisement -