AFIR przede wszystkim, obok szczątkowych rozwiązań dotyczących tankowania statków morskich i powietrznych, ma nadać ramy prawne rozwoju infrastruktury ładowania i tankowania paliwami alternatywnymi pojazdów, zarówno osobowych, dostawczych, jak i ciężarowych. Rozporządzenie wspiera również projekt Trans-European Transport Network (TEN-T), czyli unijnej, jednolitej, standaryzowanej sieci dróg szybkiego ruchu, kolei, lotnisk i dróg wodnych. Państwa Członkowskie będą zobowiązane zapewnić krajowe rozwiązania prawne pozwalające na realizację założeń AFIR (jako rozporządzenia - stosowanego bezpośrednio). W tym celu każdy kraj UE będzie zobowiązany przedstawić Komisji Europejskiej, do 1 stycznia 2024 r., projekt krajowej polityki wdrażającej cele AFIR. Z kolei poziom wykonania przyjętych polityk podlegać będzie obowiązkowej sprawozdawczości co dwa lata, po raz pierwszy przed 1 stycznia 2027 r.
Czytaj więcej
Pomimo wojny na Ukrainie, KE walczy z klimatem, domagając się od państw członkowskich potężnych inwestycji w infrastrukturę.
Założenia AFIR co do tempa rozwoju infrastruktury elektromobilności Państw Członkowskich są ambitne, dlatego kluczowe okaże się stworzenie przyjaznego środowiska regulacyjnego, które umożliwi rozbudowę stacji ładowania i tankowania w odpowiednim tempie.
Na jakim etapie jest Polska?
Krajowe regulacje już w tej chwili wspierają rozwój infrastruktury elektromobilnej i paliw alternatywnych – ogólnodostępne stacje ładowania nie wymagają pozwolenia na budowę, a niektóre rodzaje stacji korzystają z pierwszeństwa przyłączenia do sieci. To jednak wciąż za mało, a największymi barierami rozwoju elektromobilności w Polsce jest obecnie czas trwania procedur budowlanych i przyłączeniowych, uniemożliwiających szybki rozwój sieci stacji ładowania.