02021R1056 — PL — 01.03.2024 — 001.001
Dokument ten służy wyłącznie do celów informacyjnych i nie ma mocy prawnej. Unijne instytucje nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za jego treść. Autentyczne wersje odpowiednich aktów prawnych, włącznie z ich preambułami, zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i są dostępne na stronie EUR-Lex. Bezpośredni dostęp do tekstów urzędowych można uzyskać za pośrednictwem linków zawartych w dokumencie
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1056 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 1) |
zmienione przez:
|
|
Dziennik Urzędowy |
||
nr |
strona |
data |
||
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/795 z dnia 29 lutego 2024 r. |
L 795 |
1 |
29.2.2024 |
sprostowane przez:
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1056
z dnia 24 czerwca 2021 r.
ustanawiające Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji
Artykuł 1
Przedmiot i zakres stosowania
Niniejsze rozporządzenie ustanawia Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) w celu zapewnienia wsparcia dla ludności, gospodarek i środowiska na terytoriach, które mierzą się z poważnymi wyzwaniami społeczno-gospodarczymi wynikającymi z procesu transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu zgodnie z definicją w art. 2 pkt 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 ( 1 ) oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050.
Niniejsze rozporządzenie określa cel szczegółowy FST, jego zasięg geograficzny i zasoby, zakres wsparcia z FST w odniesieniu do celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu”, o którym mowa w art. 5 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/1060, a także szczegółowe przepisy dotyczące programowania i wskaźników niezbędnych do monitorowania.
Artykuł 2
Cel szczegółowy
Zgodnie z art. 5 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/1060 FST przyczynia się do realizacji celu szczegółowego, jakim jest umożliwienie regionom i ludności łagodzenia wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 w oparciu o porozumienie paryskie. FST może również wspierać inwestycje przyczyniające się do realizacji celu Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP), o którym mowa w art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 ( 2 ).
Artykuł 3
Zasięg geograficzny i zasoby w ramach celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu”
Artykuł 4
Zasoby z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy
Kwotę tę uznaje się za inne zasoby, o których mowa w art. 3 ust. 3 niniejszego rozporządzenia. Jak stanowi art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/2094, kwota ta stanowi na potrzeby art. 21 ust. 5 rozporządzenia finansowego zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel.
Kwotę, o której mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, udostępnia się na zobowiązanie budżetowe w ramach celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” na lata 2021–2023 jako uzupełnienie zasobów, o których mowa w art. 3, w następujący sposób:
Udostępnia się kwotę 15 600 000 EUR w cenach z 2018 r. na wydatki administracyjne z zasobów, o których mowa w akapicie pierwszym.
Artykuł 5
Mechanizm zielonego nagradzania
Alokację dodatkowych zasobów dla każdego państwa członkowskiego określa się w następujący sposób:
w przypadku państw członkowskich, które osiągnęły redukcję emisji gazów cieplarnianych, redukcja emisji gazów cieplarnianych osiągnięta przez każde państwo członkowskie jest obliczana poprzez wyrażenie poziomu emisji gazów cieplarnianych z ostatniego roku referencyjnego jako wartości procentowej emisji gazów cieplarnianych odnotowanych w 2018 r.; w przypadku państw członkowskich, które nie osiągnęły redukcji emisji gazów cieplarnianych, tę wartość procentową ustala się na poziomie 100 %;
ostateczny udział każdego państwa członkowskiego oblicza się poprzez podzielenie udziałów krajowych określonych w załączniku I przez wartości procentowe wynikające z lit. a); oraz
wynik obliczeń zgodnie z lit. b) zostaje przeskalowany w celu zsumowania do 100 %.
Artykuł 6
Szczególne alokacje dla regionów najbardziej oddalonych i dla wysp
Przygotowując swoje terytorialne plany sprawiedliwej transformacji zgodnie z art. 11 ust. 1, państwa członkowskie szczególnie uwzględniają sytuację wysp i regionów najbardziej oddalonych, które mierzą się z poważnymi wyzwaniami społeczno-gospodarczymi wynikającymi z procesu transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050, mając na uwadze szczególne potrzeby tych wysp i regionów zgodnie z art. 174 i 349 TFUE.
Włączając takie terytoria do swoich terytorialnych planów sprawiedliwej transformacji, państwa członkowskie ustalają szczególną kwotę alokowaną dla tych terytoriów wraz z odpowiednim uzasadnieniem, przy uwzględnieniu szczególnych wyzwań dotyczących tych terytoriów.
Artykuł 7
Warunkowy dostęp do zasobów
W drodze odstępstwa od art. 10 ust. 1 niniejszego rozporządzenia pozostałe 50 % rocznych alokacji nie jest włączane do priorytetów. W takim przypadku w programach wspieranych z FST i przedłożonych zgodnie z art. 21 rozporządzenia (UE) 2021/1060 uwzględnia się tylko 50 % rocznych alokacji FST w tabeli, o której mowa w art. 22 ust. 3 lit. g) ppkt (ii) tego rozporządzenia. W tabeli, o której mowa w art. 22 ust. 3 lit. g) ppkt (i) tego rozporządzenia, wskazuje się osobno alokacje dostępne na programowanie i alokacje, które nie są objęte programowaniem.
Na zasadzie odstępstwa od art. 105 rozporządzenia (UE) 2021/1060, w przypadku gdy dane państwo członkowskie do dnia 31 grudnia każdego roku począwszy od 2022 r. nie zobowiąże się do realizacji celu zakładającego osiągnięcie przez Unię neutralności klimatycznej do roku 2050, zobowiązania budżetowe na rok poprzedni dotyczące alokacji nieobjętych programowaniem zostają umorzone w całości w roku następnym.
Artykuł 8
Zakres wsparcia
Zgodnie z ust. 1 FST wspiera wyłącznie następujące działania:
inwestycje produkcyjne w MŚP, w tym w mikroprzedsiębiorstwach i przedsiębiorstwach typu start-up, prowadzące do dywersyfikacji gospodarczej, modernizacji i restrukturyzacji;
inwestycje w tworzenie nowych przedsiębiorstw, w tym poprzez inkubatory przedsiębiorczości i usługi konsultingowe, prowadzące do utworzenia miejsc pracy;
inwestycje w działania badawcze i innowacyjne, w tym działania prowadzone przez uniwersytety i publiczne organizacje badawcze, oraz działania wspierające transfer zaawansowanych technologii;
inwestycje we wdrażanie technologii oraz w systemy i infrastrukturę zapewniające przystępną cenowo czystą energię, w tym we wdrażanie technologii magazynowania energii, oraz w redukcję emisji gazów cieplarnianych;
inwestycje w energię odnawialną zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 ( 4 ), w tym z określonymi w tej dyrektywie kryteriami zrównoważonego rozwoju, i w efektywność energetyczną, w tym do celów ograniczania ubóstwa energetycznego;
inwestycje w inteligentną i zrównoważoną mobilność lokalną, w tym dekarbonizację lokalnego sektora transportu i jego infrastruktury;
remont i modernizacja sieci ciepłowniczych w celu poprawy efektywności energetycznej systemów ciepłowniczych oraz inwestycje w produkcję energii cieplnej, pod warunkiem że instalacje produkujące energię cieplną opierają się wyłącznie na odnawialnych źródłach energii;
inwestycje w cyfryzację, innowacje cyfrowe i łączność cyfrową;
inwestycje w rewitalizację i dekontaminację terenów zdegradowanych, przywracanie funkcji obszarom oraz – w tym tam, gdzie jest to konieczne, w projekty w zakresie zielonej infrastruktury i zmiany przeznaczenia terenów – z uwzględnieniem zasady „zanieczyszczający płaci”;
inwestycje we wzmacnianie gospodarki o obiegu zamkniętym w tym poprzez zapobieganie powstawaniu odpadów i ograniczanie ich ilości, efektywne gospodarowanie zasobami, ponowne wykorzystywanie, naprawy oraz recykling;
podnoszenie i zmiana kwalifikacji pracowników i osób poszukujących pracy;
pomoc w poszukiwaniu pracy dla osób poszukujących pracy;
aktywne włączenie społeczne osób poszukujących pracy;
pomoc techniczna;
inne działania w obszarach kształcenia i włączenia społecznego, w tym – tam, gdzie jest to należycie uzasadnione – inwestycje w infrastrukturę na potrzeby ośrodków szkoleniowych oraz placówek opieki nad dziećmi i osobami starszymi, wskazane w terytorialnych planach sprawiedliwej transformacji zgodnie z art. 11.
Ponadto FST może wspierać, na obszarach wyznaczonych jako obszary objęte pomocą do celów art. 107 ust. 3 lit. a) i c) TFUE, inwestycje produkcyjne w przedsiębiorstwach innych niż MŚP, pod warunkiem że inwestycje te zostały zatwierdzone jako część terytorialnego planu sprawiedliwej transformacji w oparciu o informacje wymagane na podstawie art. 11 ust. 2 lit. h) niniejszego rozporządzenia. Takie inwestycje są kwalifikowalne tylko wówczas, gdy są niezbędne do realizacji terytorialnego planu sprawiedliwej transformacji, gdy przyczyniają się do transformacji w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 oraz do realizacji powiązanych celów środowiskowych, gdy ich wsparcie jest konieczne do utworzenia miejsc pracy na danym terytorium i gdy nie prowadzą do przeniesienia produkcji zgodnie z definicją w art. 2 pkt 27 rozporządzenia (UE) 2021/1060.
FST może również wspierać inwestycje w celu osiągnięcia redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzących z działań wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, pod warunkiem że takie inwestycje zostały zatwierdzone jako część terytorialnego planu sprawiedliwej transformacji w oparciu o informacje wymagane na podstawie art. 11 ust. 2 ppkt (i) niniejszego rozporządzenia. Takie inwestycje są kwalifikowalne tylko wówczas, gdy są niezbędne do realizacji terytorialnego planu sprawiedliwej transformacji.
FST może również wspierać inwestycje produkcyjne w przedsiębiorstwach innych niż MŚP, skupiając się jednak nadal na MŚP, które to inwestycje przyczyniają się do realizacji celów STEP, o których mowa w art. 2 rozporządzenia 2024/795. Wsparcie to można zapewniać niezależnie od tego, czy przeprowadzono analizę luk zgodnie z art. 11 ust. 2 lit. h) niniejszego rozporządzenia, i bez względu na jej wynik. Takie inwestycje są kwalifikowalne wyłącznie wówczas, gdy nie skutkują przeniesieniem produkcji zdefiniowanym w art. 2 pkt 27 rozporządzenia (UE) 2021/1060. Zapewnienie takiego wsparcia nie oznacza wymogu zmiany terytorialnego planu sprawiedliwej transformacji, jeżeli zmiana ta wiązałaby się wyłącznie z analizą luk. W procesie wyboru uwzględnia się programy przygotowania zawodowego i miejsca pracy, kształcenie lub szkolenie w zakresie nowych umiejętności.
Artykuł 9
Wyłączenie z zakresu wsparcia
FST nie wspiera:
likwidacji ani budowy elektrowni jądrowych;
wytwarzania, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych;
przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji zgodnie z definicją w art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 ( 5 ), chyba że zezwolono na to na mocy tymczasowych zasad pomocy państwa ustanowionych w celu uwzględnienia wyjątkowych okoliczności lub w ramach pomocy de minimis, aby wesprzeć inwestycje zmniejszające koszty energii w kontekście transformacji energetycznej;
inwestycji w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych.
Artykuł 10
Programowanie zasobów FST
Komisja zatwierdza program lub zmianę programu tylko wówczas, gdy wskazanie terytoriów najbardziej dotkniętych negatywnymi skutkami procesu transformacji przedstawione w odpowiednim terytorialnym planie sprawiedliwej transformacji zostało należycie uzasadnione, a terytorialny plan sprawiedliwej transformacji jest zgodny ze zintegrowanym krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu danego państwa członkowskiego.
Zgodnie z art. 112 rozporządzenia (UE) 2021/1060 stopa dofinansowania, mająca zastosowanie do regionu, w którym znajduje się terytorium lub terytoria wskazane w terytorialnych planach sprawiedliwej transformacji zgodnie z art. 11 niniejszego rozporządzenia, na priorytet lub priorytety FST nie może być wyższa niż:
85 % dla regionów słabiej rozwiniętych;
70 % dla regionów w okresie przejściowym;
50 % dla regionów lepiej rozwiniętych.
Zgodnie z art. 90 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/1060 kwota wypłacona w ramach wyjątkowych płatności zaliczkowych jest rozliczana w zestawieniach wydatków Komisji nie później niż w ramach rozliczeń za ostatni rok obrachunkowy.
Zgodnie z art. 90 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/1060 wszystkie odsetki generowane przez wyjątkowe płatności zaliczkowe wykorzystuje się na dany program w ten sam sposób co środki z FST i uwzględnia w zestawieniu wydatków za ostatni rok obrachunkowy.
Zgodnie z art. 97 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1060 nie można zawiesić wyjątkowych płatności zaliczkowych.
Zgodnie z art. 105 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1060 płatności zaliczkowe, które należy uwzględnić na potrzeby wyliczenia kwot podlegających umorzeniu, obejmują uiszczone wyjątkowe płatności zaliczkowe.
Na zasadzie odstępstwa od art. 112 rozporządzenia (UE) 2021/1060 maksymalne stopy dofinansowania w odniesieniu do odrębnych priorytetów ustanowionych, aby wspierać realizację celów STEP, wynoszą 100 %.
Artykuł 11
Terytorialne plany sprawiedliwej transformacji
Terytorialny plan sprawiedliwej transformacji zawiera następujące elementy:
opis przebiegającego na poziomie krajowym procesu transformacji w kierunku gospodarki neutralnej dla klimatu, w tym harmonogram głównych etapów transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 – zgodne z najnowszą wersją zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu;
uzasadnienie, dlaczego dane terytoria wskazano jako najbardziej dotknięte negatywnymi skutkami procesu transformacji, o którym mowa w lit. a) niniejszego ustępu, i dlaczego powinny one otrzymać wsparcie z FST zgodnie z ust. 1;
diagnoza wyzwań związanych z transformacją, przed którymi stoją wskazane terytoria najbardziej dotknięte jej negatywnymi skutkami, w tym społecznymi, gospodarczymi i środowiskowymi skutkami transformacji w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050; diagnoza ta określa liczbę miejsc pracy, które potencjalnie zostaną dotknięte skutkami transformacji lub utracone, ryzyko depopulacji oraz potrzeby i cele w zakresie rozwoju, które mają być osiągnięte do roku 2030 i które są związane z przekształceniem lub zaprzestaniem na tych terytoriach działalności charakteryzującej się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych;
opis oczekiwanego wkładu, jaki wsparcie z FST wniesie w łagodzenie społecznych, demograficznych, gospodarczych, zdrowotnych i środowiskowych skutków transformacji w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050, w tym opis oczekiwanego wkładu pod względem utworzenia i utrzymania miejsc pracy;
ocena spójności z innymi odpowiednimi krajowymi, regionalnymi lub terytorialnymi strategiami i planami;
opis mechanizmów zarządzania obejmujących uzgodnienia dotyczące partnerstwa, planowane środki w zakresie monitorowania i ewaluacji oraz odpowiedzialne podmioty;
opis rodzaju przewidywanych operacji i ich oczekiwanego wkładu w łagodzenie skutków transformacji;
w przypadku gdy wsparcie ma być udzielone na rzecz inwestycji produkcyjnych w przedsiębiorstwach innych niż MŚP – indykatywny wykaz operacji i przedsiębiorstw, którym ma być udzielone wsparcie, oraz uzasadnienie konieczności udzielenia takiego wsparcia za pomocą analizy luk dowodzącej, że w przypadku braku inwestycji oczekiwana liczba utraconych miejsc pracy przewyższy oczekiwaną liczbę nowych miejsc pracy;
w przypadku gdy wsparcie ma być udzielone na rzecz inwestycji mających na celu osiągnięcie redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzących z działań wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE – wykaz operacji, które mają zostać objęte wsparciem, oraz uzasadnienie, że przyczynią się one do transformacji w kierunku gospodarki neutralnej dla klimatu i doprowadzą do znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych do poziomu znacznie poniżej odpowiednich wskaźników ustanowionych do celów przydziału bezpłatnych uprawnień na podstawie dyrektywy 2003/87/WE, przy jednoczesnym spełnieniu warunku, że operacje te są konieczne do ochrony znacznej liczby miejsc pracy;
synergie i komplementarności z innymi odpowiednimi programami Unii służące zaspokojeniu zidentyfikowanych potrzeb rozwojowych; oraz
synergie i komplementarności z planowanym wsparciem z innych filarów mechanizmu sprawiedliwej transformacji.
W przypadku gdy aktualizacja zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2018/1999 wymaga zmiany terytorialnego planu sprawiedliwej transformacji, zmiany tej dokonuje się w ramach przeglądu śródokresowego zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) 2021/1060.
Artykuł 12
Wskaźniki
Artykuł 13
Korekty finansowe
Na podstawie analizy końcowego sprawozdania z wykonania programu Komisja może dokonać korekt finansowych zgodnie z art. 104 rozporządzenia (UE) 2021/1060, w przypadku gdy osiągnięto mniej niż 65 % celu końcowego wyznaczonego w odniesieniu do jednego wskaźnika produktu lub większej ich liczby.
Korekty finansowe są proporcjonalne do osiągnięć i nie stosuje się ich, jeżeli nieosiągnięcie celów końcowych jest spowodowane wpływem czynników społeczno-gospodarczych lub środowiskowych, istotnych zmian w warunkach gospodarczych lub środowiskowych w danym państwie członkowskim lub działaniem siły wyższej mającej poważny wpływ na realizację określonych priorytetów.
Artykuł 14
Przegląd
Do dnia 30 czerwca 2025 r. Komisja dokonuje przeglądu wdrażania FST w odniesieniu do celu szczegółowego określonego w art. 2, uwzględniając możliwe zmiany w rozporządzeniu (UE) 2020/852 i unijne cele w zakresie klimatu określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym ramy na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 401/2009 oraz rozporządzenie (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie), oraz przebiegu realizacji planu inwestycyjnego na rzecz zrównoważonej Europy. Na tej podstawie Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, w stosownym przypadku wraz z wnioskami ustawodawczymi.
Artykuł 15
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
ZAŁĄCZNIK I
ALOKACJE DLA PAŃSTW CZŁONKOWSKICH
|
Alokacje z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy |
Alokacje z zasobów WRF |
Alokacje ogółem |
Udział państwa członkowskiego w alokacjach ogółem |
Belgia |
95 |
71 |
166 |
0,95 % |
Bułgaria |
673 |
505 |
1 178 |
6,73 % |
Czechy |
853 |
640 |
1 493 |
8,53 % |
Dania |
46 |
35 |
81 |
0,46 % |
Niemcy |
1 288 |
966 |
2 254 |
12,88 % |
Estonia |
184 |
138 |
322 |
1,84 % |
Irlandia |
44 |
33 |
77 |
0,44 % |
Grecja |
431 |
324 |
755 |
4,31 % |
Hiszpania |
452 |
339 |
790 |
4,52 % |
Francja |
535 |
402 |
937 |
5,35 % |
Chorwacja |
97 |
72 |
169 |
0,97 % |
Włochy |
535 |
401 |
937 |
5,35 % |
Cypr |
53 |
39 |
92 |
0,53 % |
Łotwa |
100 |
75 |
174 |
1,00 % |
Litwa |
142 |
107 |
249 |
1,42 % |
Luksemburg |
5 |
4 |
8 |
0,05 % |
Węgry |
136 |
102 |
237 |
1,36 % |
Malta |
12 |
9 |
21 |
0,12 % |
Niderlandy |
324 |
243 |
567 |
3,24 % |
Austria |
71 |
53 |
124 |
0,71 % |
Polska |
2 000 |
1 500 |
3 500 |
20,00 % |
Portugalia |
116 |
87 |
204 |
1,16 % |
Rumunia |
1 112 |
834 |
1 947 |
11,12 % |
Słowenia |
134 |
101 |
235 |
1,34 % |
Słowacja |
239 |
179 |
418 |
2,39 % |
Finlandia |
242 |
182 |
424 |
2,42 % |
Szwecja |
81 |
61 |
142 |
0,81 % |
UE 27 |
10 000 |
7 500 |
17 500 |
100,00 % |
Alokacje w mln EUR, w cenach z 2018 r., przed odliczeniami na pomoc techniczną i na wydatki administracyjne (kwoty mogą się nie sumować ze względu na zaokrąglenia w górę lub w dół)
ZAŁĄCZNIK II
WZÓR TERYTORIALNEGO PLANU SPRAWIEDLIWEJ TRANSFORMACJI
1. Opis procesu transformacji i wskazanie terytoriów w obrębie państwa członkowskiego, które będą najbardziej dotknięte jej negatywnymi skutkami
Pole tekstowe [12000]
Podstawa prawna: art. 11 ust. 2 lit. a)
1.1. Opis oczekiwanego procesu transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050, zgodnie z celami zintegrowanych krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu oraz innych istniejących planów transformacji, zawierający harmonogram zaprzestania lub ograniczenia działalności, takiej jak wydobycie węgla kamiennego i brunatnego lub produkcja energii elektrycznej w instalacjach węglowych
Podstawa prawna: art. 11 ust. 2 lit. b)
1.2. Wskazanie terytoriów, w przypadku których oczekuje się, że będą najbardziej dotknięte negatywnymi skutkami transformacji, oraz uzasadnienie tego wyboru za pomocą odpowiednich szacunków dotyczących wpływu na gospodarkę i zatrudnienie opartych na informacjach zawartych w sekcji 1.1
Podstawa prawna: art. 6
1.3. Wskazanie regionów najbardziej oddalonych i wysp o szczególnych wyzwaniach, leżących na terytoriach wymienionych w sekcji 1.1, oraz wskazanie szczególnych kwot alokowanych dla tych terytoriów wraz z odpowiednim uzasadnieniem
2. Diagnoza wyzwań związanych z transformacją w przypadku każdego ze wskazanych terytoriów
2.1. Diagnoza skutków gospodarczych, społecznych i terytorialnych transformacji w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050
Podstawa prawna: art. 11 ust. 2 lit. c)
Pole tekstowe [12000]
Wskazanie rodzajów działalności gospodarczej i sektorów przemysłu dotkniętych skutkami transformacji, z rozróżnieniem na:
W odniesieniu do każdego z tych dwóch rodzajów sektorów:
2.2. Potrzeby i cele w zakresie rozwoju do roku 2030 służące osiągnięciu neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050
Podstawa prawna: art. 11 ust. 2 lit. d)
Pole tekstowe [6000]
2.3. Spójność z innymi odpowiednimi krajowymi, regionalnymi lub terytorialnymi strategiami i planami
Podstawa prawna: art. 11 ust. 2 lit. e)
Pole tekstowe [6000]
2.4. Rodzaje przewidywanych operacji
Pole tekstowe [12000]
Podstawa prawna: art. 11 ust. 2 lit. g)
Podstawa prawna: art. 11 ust. 2 lit. h)
Wypełnić jedynie w przypadku, gdy wsparcie jest udzielane na rzecz inwestycji produkcyjnych w przedsiębiorstwach innych niż MŚP:
Sekcję tę należy zaktualizować lub uzupełnić w drodze zmiany terytorialnych planów sprawiedliwej transformacji, zależnie od decyzji o udzieleniu takiego wsparcia.
Podstawa prawna: art. 11 ust. 2 lit. i);
Wypełnić jedynie w przypadku, gdy wsparcie jest udzielane na rzecz inwestycji mających na celu osiągnięcia redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzących z działań wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE:
Sekcję tę należy zaktualizować lub uzupełnić w drodze zmiany terytorialnych planów sprawiedliwej transformacji, zależnie od decyzji o udzieleniu takiego wsparcia.
Podstawa prawna: art. 11 ust. 2 lit. j)
Podstawa prawna: art. 11 ust. 2 lit. k) i ust. 5
3. Mechanizmy zarządzania
Podstawa prawna: art. 11 ust. 2 lit. f)
Pole tekstowe [5000]
3.1. Partnerstwo
3.2. Monitorowanie i ewaluacja
3.3. Podmiot lub podmioty koordynujące i monitorujące
Podmiot lub podmioty odpowiedzialne za koordynowanie i monitorowanie realizacji planu oraz rola tych podmiotów
4. Wskaźniki produktu lub rezultatu specyficzne dla danego programu
Podstawa prawna: art. 12 ust. 1
Wypełnić jedynie w przypadku, gdy przewidziane są wskaźniki specyficzne dla danego programu:
Tabela 1.
Wskaźniki produktu
Cel szczegółowy |
Nr identyfikacyjny [5] |
Wskaźnik [255] |
Jednostka miary |
Cel pośredni (2024) |
Cel końcowy (2029) |
|
|
|
|
|
|
Tabela 2.
Wskaźniki rezultatu
Cel szczegółowy |
Nr identyfikacyjny [5] |
Wskaźnik [255] |
Jednostka miary |
Wartość bazowa lub wartość odniesienia |
Rok referencyjny |
Cel końcowy (2029) |
Źródło danych [200] |
Uwagi [200] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZAŁĄCZNIK III
WSPÓLNE WSKAŹNIKI PRODUKTU I WSPÓLNE WSKAŹNIKI REZULTATU DLA FUNDUSZU NA RZECZ SPRAWIEDLIWEJ TRANSFORMACJI ( 6 )
Wspólne wskaźniki produktu w ramach REGIO (RCO) i wspólne wskaźniki rezultatu w ramach REGIO (RCR) |
|
Produkty |
Rezultaty |
RCO 01 – Przedsiębiorstwa objęte wsparciem (w tym: mikro, małe, średnie, duże) (*1)
|
RCR 01 – Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach RCR 102 – Miejsca pracy dla naukowców utworzone we wspieranych jednostkach RCR 02 – Inwestycje prywatne uzupełniające wsparcie publiczne (w tym: dotacje, instrumenty finansowe) (*1) RCR 03 – Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) wprowadzające innowacje produktowe lub procesowe RCR 04 – MŚP wprowadzające innowacje marketingowe lub organizacyjne RCR 05 – MŚP wprowadzające innowacje wewnątrz przedsiębiorstwa RCR 06 – Złożone wnioski patentowe RCR 29a – Szacowana emisja gazów cieplarnianych pochodząca z działań wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, prowadzonych w przedsiębiorstwach objętych wsparciem |
RCO 13 – Wartość usług, produktów i procesów cyfrowych opracowywanych dla przedsiębiorstw |
RCR 11 – Użytkownicy nowych i zmodernizowanych publicznych usług, produktów i procesów cyfrowych RCR 12 – Użytkownicy nowych i zmodernizowanych usług, produktów i procesów cyfrowych opracowanych przez przedsiębiorstwa |
RCO 15 – Wytworzona zdolność inkubacji przedsiębiorstw |
RCR 17 – Nowe przedsiębiorstwa utrzymujące się na rynku RCR 18 – MŚP korzystające z usług inkubatora przedsiębiorczości po jego utworzeniu |
RCO 101 – MŚP inwestujące w umiejętności w zakresie inteligentnej specjalizacji, transformacji przemysłowej i przedsiębiorczości |
RCR 97 – Programy przygotowania zawodowego wspierane w MŚP RCR 98 – Pracownicy MŚP kończący szkolenia w zakresie rozwoju umiejętności w zakresie inteligentnej specjalizacji, transformacji przemysłowej i przedsiębiorczości (według rodzaju umiejętności: techniczne, zarządzanie, przedsiębiorczość, ekologiczne, inne) (*1) |
RCO 18 – Lokale mieszkalne o lepszej charakterystyce energetycznej RCO 19 – Budynki publiczne o lepszej charakterystyce energetycznej RCO 20 – Wybudowane lub zmodernizowane sieci ciepłownicze i chłodnicze RCO 104 – Liczba jednostek wysokosprawnej kogeneracji |
RCR 26 – Roczne zużycie energii pierwotnej (w tym: w lokalach mieszkalnych, budynkach publicznych, przedsiębiorstwach, innych) (*1) RCR 29 – Szacowana emisja gazów cieplarnianych |
RCO 22 – Dodatkowa zdolność wytwarzania energii odnawialnej (w tym: energii elektrycznej, energii cieplnej) (*1) |
RCR 31 – Wytworzona energia odnawialna ogółem (w tym: energia elektryczna, energia cieplna) (*1) RCR 32 – Dodatkowa moc zainstalowana odnawialnych źródeł energii |
RCO 34 – Dodatkowe zdolności w zakresie recyklingu odpadów RCO 107 – Inwestycje w obiekty do selektywnego zbierania odpadów RCO 119 – Odpady przygotowane do ponownego użycia |
RCR 47 – Odpady poddane recyklingowi RCR 48 – Odpady wykorzystywane jako surowce |
RCO 36 – Zielona infrastruktura objęta wsparciem do celów innych niż przystosowanie się do zmian klimatu RCO 38 – Powierzchnia wspieranych zrekultywowanych gruntów RCO 39 – Obszar objęty zainstalowanymi systemami monitorowania zanieczyszczenia powietrza |
RCR 50 – Ludność odnosząca korzyści ze środków na rzecz jakości powietrza (*2) RCR 52 – Grunty zrekultywowane wykorzystywane jako tereny zielone, pod budowę mieszkań socjalnych lub pod działalność gospodarczą lub inną |
RCO 55 – Długość nowych linii tramwajowych i linii metra RCO 56 – Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra RCO 57 – Pojemność ekologicznego taboru do zbiorowego transportu publicznego RCO 58 – Wspierana infrastruktura rowerowa RCO 60 – Miasta z nowymi lub zmodernizowanymi cyfrowymi systemami transportu miejskiego |
RCR 62 – Roczna liczba użytkowników nowego lub zmodernizowanego transportu publicznego RCR 63 – Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra RCR 64 – Roczna liczba użytkowników infrastruktury rowerowej |
RCO 61 – Powierzchnia nowych lub zmodernizowanych obiektów dla służb zatrudnienia |
RCR 65 – Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych obiektów dla służb zatrudnienia |
RCO 66 – Pojemność klas w nowych lub zmodernizowanych placówkach opieki nad dziećmi RCO 67 – Pojemność klas w nowych lub zmodernizowanych placówkach oświatowych |
RCR 70 – Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek opieki nad dziećmi RCR 71 – Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek oświatowych |
RCO 113 – Ludność objęta projektami w ramach zintegrowanych działań na rzecz włączenia społeczno-gospodarczego społeczności marginalizowanych, gospodarstw domowych o niskich dochodach oraz grup w niekorzystnej sytuacji (*2) |
|
RCO 69 – Pojemność nowych lub zmodernizowanych placówek opieki zdrowotnej RCO 70 – Pojemność nowych lub zmodernizowanych placówek opieki społecznej (innych niż mieszkania) |
RCR 72 – Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych elektronicznych usług opieki zdrowotnej RCR 73 – Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek opieki zdrowotnej RCR 74 – Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek opieki społecznej |
Wspólne wskaźniki produktu bezpośredniego (EECO) i wspólne wskaźniki rezultatu bezpośredniego (EECR) dotyczące uczestników (1) , (2) |
|
Produkty |
Rezultaty |
EECO 01 - bezrobotni, w tym długotrwale bezrobotni (*2) EECO 02 - długotrwale bezrobotni (*2) EECO 03 - osoby bierne zawodowo (*2) EECO 04 - osoby pracujące, w tym osoby prowadzące działalność na własny rachunek (*2) EECO 05 - liczba dzieci w wieku poniżej 18 r.ż. (*2) EECO 06 - ludzie młodzi w wieku 18–29 lat (*2) EECO 07 - liczba uczestników w wieku 55 lat i starszych (*2) EECO 08 - osoby z wykształceniem średnim I stopnia lub niższym (ISCED 0–2) (*2) EECO 09 - osoby z wykształceniem średnim II stopnia (ISCED 3) lub policealnym (ISCED 4) (*2) EECO 10 - osoby z wykształceniem wyższym (ISCED 5 do 8) (*2) EECO 11 - całkowita liczba uczestników (3) |
EECR 01 - uczestnicy poszukujący pracy po opuszczeniu programu (*2) EECR 02 - uczestnicy biorący udział w kształceniu lub szkoleniu po opuszczeniu programu (*2) EECR 03 - uczestnicy uzyskujący kwalifikacje po opuszczeniu programu (*2) EECR 04 - uczestnicy pracujący, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu (*2) |
(*1)
Podział ten nie jest wymagany do celów programowania, jedynie do celów sprawozdawczości.
(*2)
Zgłaszane dane są danymi osobowymi zgodnie z art. 4 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
(1)
Na potrzeby prezentacji wskaźniki pogrupowano, aby ułatwić zestawianie ich ze wskaźnikami występującymi w innych rozporządzeniach dotyczących poszczególnych funduszy.
(2)
Należy przekazywać wszystkie wskaźniki produktu i rezultatu dotyczące uczestników. Dane osobowe mają być przedstawione w podziale według płci (kobiety, mężczyźni, osoby niebinarne, zgodnie z prawem krajowym). Jeżeli określone rezultaty nie są możliwe, dane odnoszące się do tych rezultatów nie muszą być zbierane ani przekazywane. W stosownych przypadkach, wspólne wskaźniki produktu można przekazywać w oparciu o docelową grupę danej operacji. W przypadku zbierania danych z rejestrów lub równoważnych źródeł państwa członkowskie mogą stosować definicje krajowe.
(3)
Wskaźnik ten oblicza się automatycznie na podstawie wspólnych wskaźników produktu odnoszących się do statusu zatrudnienia. |
( 1 ) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (EU) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1).
( 2 ) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) oraz zmiany dyrektywy 2003/87/WE oraz rozporządzeń (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 i (UE) 2021/241 (Dz.U. L, 2024/795, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/795/oj).
( 3 ) Rozporządzenie (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniające dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE (Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 1).
( 4 ) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82).
( 5 ) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1).
( 6 ) Na potrzeby prezentacji wskaźniki pogrupowano, aby ułatwić zestawianie ich ze wskaźnikami występującymi w innych rozporządzeniach dotyczących poszczególnych funduszy.