Organ podatkowy podzielił to stanowisko, stwierdzając: „Wymienienie przez ustawodawcę w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy – w ramach usług pośrednictwa finansowego – obok usług faktoringu również usług ściągania długów wskazuje, że ustawodawca uznał, iż w każdym przypadku gdy celem działania usługodawcy jest przejęcie wierzytelności (długu) innego podmiotu w celu jego wyegzekwowania (ściągnięcia długu) – usługę tę należy opodatkować, także wówczas gdy środkiem do tego celu jest nabycie cudzej wierzytelności, która to czynność mieści się w pojęciu szeroko rozumianego pośrednictwa finansowego. Tym samym należy stwierdzić, że usługi nabywania wierzytelności innych podmiotów, niemające charakteru usług faktoringu, lecz realizowane w celu ściągnięcia długów (niezależnie od stopnia przyjętego ryzyka wypłacalności dłużnika) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22 proc. Jedynie natomiast w sytuacji, gdy celem podatnika nabywającego cudzą wierzytelność nie jest ściągnięcie (windykacja długu), a np. przejęcie podmiotu sprzedającego wierzytelność lub dalsza odsprzedaż wierzytelności, usługę taką należy traktować jako usługę obrotu wierzytelnościami, kwalifikowaną w ramach grupowania Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 65.23.10) jako zwolnioną od podatku”.
Nie wszystkie organy podatkowe podzielają pogląd, że zakup wierzytelności z zamiarem jej sprzedania jest zwolniony z VAT.
Jako przykład można wskazać decyzję Izby Skarbowej w Kielcach z 14 listopada 2005 r. (PP1-443/170/05), która rozstrzygała kwestię stawki VAT na usługi finansowe polegające na zakupie wierzytelności w celu jej windykacji we własnym zakresie lub w celu dalszej odsprzedaży.
Zdaniem podatnika przychód z windykacji we własnym zakresie, jak również sprzedaż wierzytelności jest zwolniona z podatku VAT. Natomiast prowizja pobrana od kupionych wierzytelności przed terminem płatności jest opodatkowana stawką 22 proc.
Urząd skarbowy stwierdził, że jeżeli podatnik świadczy usługi rozumiane jako zakup wierzytelności w celu jej windykacji we własnym zakresie, to są one wyłączone ze zwolnienia i będą opodatkowane stawką 22 proc. Jeśli są to usługi finansowe rozumiane jako zakup wierzytelności w celu jej dalszej odsprzedaży, to obejmuje je zwolnienie.
Izba skarbowa, zmieniając stanowisko urzędu, stwierdziła, że czynności wykonywane przez podatnika, tj. zakup wierzytelności w celu jej windykacji bądź w celu jej dalszej odsprzedaży, mieszczą się w pojęciu usług ściągania długów i faktoringu, a zatem są opodatkowane według stawki 22 proc. Swoje rozstrzygnięcie izba skarbowa oparła przede wszystkim na orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 6 czerwca 2003 r. w sprawie C-305/01 (MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring GmbH), które dotyczyło zakresu pojęciowego usług faktoringu i ściągania długów na gruncie VI dyrektywy >patrz ramka.