DEWAN NEGARA: Jangan tunggang Kongres Bumiputera demi

DEWAN NEGARA: Jangan tunggang Kongres Bumiputera demi keuntungan politik 

TI LIAN KER dalam perbahasan usul Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan 2024 di Dewan Negara ini.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

KUALA LUMPUR: Sudah tiba masanya kongres bumiputera tidak lagi ditunggang bagi meraih keuntungan politik atau dijadikan sebagai platform kesempatan oleh sesetengah pihak yang oportunis. 

Demikian kenyataan Ahli Dewan Negara, Senator Datuk Seri Ti Lian Ker dalam perbahasan usul Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan 2024 dalam sidang Dewan Negara ini. 

Katanya, beliau bukan menidakkan hak orang Melayu atau mempersoal pelaksanaan kongres bumiputera, namun, setelah lebih 50 tahun, negara masih lagi mengadakan majlis kongres ekonomi bumiputera bersiri-siri, tetapi, gagal mencapai matlamatnya.

Sehubungan itu, beliau berharap kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mampu mengubah stigma terhadap kongres itu dan benar-benar menganjurkan kongres yang menguntungkan rakyat dan negara. 

“Apa yang cuba saya sampaikan ialah sudah tiba masanya Kongres Bumiputera ini tidak lagi ditunggang demi meraih political brownie points atau dijadikan platform kesempatan oleh sesetengah pihak yang oportunis. 

“Kongres ini bermula semasa saya berumur tiga tahun dan hari ini saya sudah melebihi 60 tahun. Harapan saya, kongres ekonomi bumiputera ini adalah kongres ekonomi terakhir dan pada masa hadapan, kita dapat mengadakan kongres ekonomi negara dan 1Malaysia. 

“Negara tidak akan maju ke hadapan sekiranya kongres sedemikian bertumpu pada golongan elitis Melayu yang sering kali menyalahgunakan kuasa, pengaruh dan kedudukan mereka untuk menjutawankan diri, tetapi memiskinkan negara,” katanya.

Pada 11 September lalu, Anwar dilaporkan berkata, Kongres Ekonomi Bumiputera akan diadakan pada Januari 2024 bagi menetapkan hala tuju dan pendekatan baharu agenda bumiputera yang lebih adil, saksama dan inklusif. 

Katanya, semua perancangan dalam agenda pemerkasaan bumiputera sebelum ini hanya memusatkan kayu ukur penyertaan kumpulan dalam ekonomi berdasarkan pemilikan ekuiti semata-mata. 

Mengulas lanjut, Lian Ker berkata, sudah tiba masanya untuk menyelamatkan negara dan bangsa Malaysia dan tidak meneruskan dengan perampasan kekayaan negara atas nama agenda Melayu. 

“Lebih banyak wang dan dasar peruntukan besar diberi, lebihlah rakus dan tamak haloba orang-orang berkuasa yang akan terdesak untuk mencari kepentingan atau menyalurkan kewangan yang besar ini kepada diri sendiri dengan pelbagai cara dan ikhtiar. 

“Kekayaan yang dibolot mereka dan keuntungan yang diperoleh golongan elitis ini akan mengalir keluar negara melalui perbelanjaan bercuti di luar negara,” katanya. 

Beliau turut memetik ucapan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada Majlis Kongres Ekonomi Bumiputera Ketiga pada 10 Januari 1992. 

Baginya, kongres seperti itu dikhuatiri semata-mata agenda atau platform untuk mengaut keuntungan untuk diri sendiri.  

Ucapan Tun Mahathir adalah seperti berikut:

“Perlindungan politik seperti yang terdapat sekarang bukanlah perkara yang kekal. Hari ini sudah ada orang Melayu yang sanggup mengenepikan kepentingan orang Melayu kerana ingin tempat tertentu bagi diri sendiri. Dan orang Melayu pun bukan bersatu hati tetapi semakin berpecah dan lebih asyik bersengketa sesama sendiri. 

“Dalam pada itu ada pula jenis orang Melayu yang memandang ringan apa yang ditafsir sebagai kejayaan di dunia dan sanggup melemahkan diri sendiri dan orang Melayu demi kepentingan kononnya perjuangan keislaman mereka.” –UTUSAN

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya