Firma FDomes zaczynała jako producent eventowych namiotów sferycznych. Działalność przyniosła jej spektakularny sukces biznesowy i wiele realizacji, o których głośno było na całym świecie. Warto wspomnieć choćby o wyposażeniu planu zdjęciowego filmu „Marsjanin” czy koncertach Bon Jovi i Lady Gagi, realizowanych właśnie w ich namiotach sferycznych. W 2020 roku firma postawiła jednak na zupełnie nowe rozwiązania, czyli… glamping.

Namioty powstające pod Szczecinem są na każdym kontynencie

Glamping, czyli tzw. luksusowy kemping, zyskuje w Polsce coraz większą popularność, choć firma FDomes spod Szczecina, która produkuje namioty glampingowe, w swoim portfolio wciąż ma więcej realizacji zagranicznych niż krajowych. Zanim jednak FDomes rozgościli się w sektorze HoReCa (określenie sektora hotelarskiego oraz gastronomicznego – przyp. red.) przez wiele lat, aż do pandemii, zajmowali się głównie organizacją eventów oraz produkcją namiotów na potrzeby rozrywki.

– Wszystko zaczęło się w 2008 roku. Mój tata zainspirował się za granicą namiotami w formie sferycznej i zaczął konstruować własne kopuły. Mierzyliśmy wysoko, chcieliśmy rozmawiać z największymi firmami na świecie. Byliśmy innowacyjni, a branża eventowa szuka nowości – mówi Agnieszka Wójcikowska. – Sukcesów na koncie mieliśmy sporo: koncert Lady Gagi w Londynie, forum ekonomiczne w Davos, plan filmowy „Marsjanina” w Jordanii oraz na Węgrzech – wymienia Adam Wójcikowski.

Do zmiany funkcjonowania z firmy eventowej na produkcję dla sektora turystyczno-hotelarskiego doszło w czasie pandemii COVID-19. Klienci z całego świata są zaskoczeni, że trafiają do nich produkty z takiego miasta jak Szczecin.

– Kiedy siadam o 21:00 do rozmowy online z klientem z drugiego końca świata, to on często mnie pyta: skąd jesteście? Odpowiadam, że z Polski, a on zwykle nie dowierza. Produkujemy i przygotowujemy całą naszą koncepcję działania w Szczecinie, a kopuły sferyczne i namioty glampingowe FDomes są już na każdym kontynencie – mówi Joanna Reimann, dyrektor marketingu w firmie FDomes.

Kiedy skończyły się eventy, pojawił się glamping

Słowo „glamping” podchodzi od dwóch słów „glam” i „camping”. Oznacza nowoczesne, ekskluzywne biwakowanie.

– Poza Wielką Brytanią w glampingu przodują Japonia, Kanada i Stany Zjednoczone. W Europie stawiamy coraz więcej kopuł glampingowych, w tym zdobywamy polski rynek – mówi Joanna Reimann, dodając, że w tym roku pierwszy resort glampingowy powstanie na Pomorzu Zachodnim. Osiedle ma zostać wybudowane w malowniczej części naszego regionu.

W programie „Historie sukcesu”, realizowanym przez portal wSzczecinie.pl i Polską Fundację Przedsiębiorczości, będziemy mówić o sukcesach firm, ale i trudnych momentach, które sprawiły, że przedsiębiorcy musieli podjąć odważne decyzje. W przypadku FDomes nie brakowało chwil, kiedy trzeba było zaryzykować, by dalej się rozwijać.

Co w tym biznesie jest najłatwiejsze, a co najtrudniejsze?

– Od początku szliśmy pod prąd. W biznesie bycie zachowawczym nigdy nie przynosi sukcesu. W naszej firmie mamy balans pokoleniowy. Ojciec jest spokojniejszy, pragmatyczny, stopował nas czasami, a my, jako drugie pokolenie, działamy dynamicznie i nie ma dla nas rzeczy niemożliwych. FDomes to firma rodzinna, mamy jasny podział kompetencji, każdy z nas robi dobrze to, czym się zajmuje – mówi Agnieszka Wójcikowska.

Firma FDomes to dwukrotny zdobywca nagrody Architizer Award 2021 w kategoriach Architecture + Living Small oraz Hospitality. W tym roku przedsiębiorstwo spod Szczecina zdobyło także Diament Forbesa.

Format „Historie sukcesu” to wspólna inicjatywa Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości i portalu wSzczecinie.pl. Bohaterem drugiego odcinka będzie Edward Osina, prezes przedsiębiorstwa budowlanego Calbud.