מה היה קורה אם הייתם משקיעים אלף דולר במניית דומינו'ס לפני עשור?

בשנת 2011, מניה אחת של רשת הפיצה הוותיקה עלתה פחות מ-30 דולר – בערך המחיר של כמה פיצות משפחתיות ובקבוק שתייה • בזכות אחד המהפכים הניהוליים הגדולים שנמשך עשור – היום היא שווה 480 דולר

סניף דומינו'ס פיצה / צילום: בר כהן
סניף דומינו'ס פיצה / צילום: בר כהן

לפני עשור רשת דומינו'ס פיצה  הייתה בעיצומו של תהליך מיתוג מחדש. מאז, השינוי שהתרחש ברשת הפיצריות הוותיקה הפך לאחד הגדולים שנראו בתחום המזון המהיר ובאמריקה בכלל. בזכות מקצה שינויים יסודיים, שווי המניה עלה מ-30 דולר ל-480 דולר.

השבוע הודיעה הרשת על ירידה במכירות לראשונה מזה עשור, ולמרות זאת נדמה כי תהליך השדרוג, שהתחיל ב-2009 עם מינוי של מנכ"ל חדש, הצליח בגדול. השקעה של אלף דולר במניות של הרשת לפני עשור שווה היום כ-20 אלף דולר, כך לפי חדשות CNBC. לשם השוואה - השקעה של אלף דולר במדד S&P 500 לפני עשור שווה היום קצת יותר מ-4,000 דולר.

קשה לתלות את הטרנספורמציה שעברה רשת דומינו'ס פיצה בגורם אחד. הסיפור מתחיל אצל פטריק דויל, שמונה למנכ"ל הרשת בשנת 2009, כאשר מצבה של הרשת היה לא מזהיר, בלשון המעטה. המניה של דומינו'ס נסחרה תמורת פחות מ-10 דולר והמכירות היו חלשות מאד. אז הציב דויל את המטרה לשנות את הרשת על פניה, ובתור צעד הראשון החליט לשנות את המתכון של הפיצה, לשפר את איכות האוכל ולשווק את השינויים באסטרטגיה יוצאת דופן - כאשר קודם כל הודתה הרשת בפני הלקוחות שלה, בחגיגה שיווקית בפרסומות ובטלוויזיה, כי אכן יש מה לשפר.

נוסף לזאת, הרשת עברה תהליך של דיגיטציה - בנתה אתר אינטרנט ואפליקציה, ועודדה את הצרכנים להזמין באמצעות אלה, במקום בדרך המסורתית דרך הטלפון. הדבר איפשר לרשת לייעל את הפעילות שלה: תזרים המזומנים לסניף בשנת 2008, בשיטת ההזמנה הטלפונית, עמד על 49 אלף דולר, וזינק פי שלושה בתוך עשור אחד. כך הצליחה דומינו'ס לממן את הרחבת הרשת בקלות בלי לרוץ אל הבנקים למימון.

פעולות נוספות כמו השקעה באנליסטים ובשדרוג מערך המשלוחים הביאה למקסום הרווחים. כעבור עשור המהלכים האלה בהחלט הוכיחו את עצמם, ועכשיו, כאמור, מחזיקי המניות הוותיקים של הרשת הרוויחו בענק, ודומינו'ס ביססה את מקומה החדש כמפעילת הפיצות הדומיננטית ביותר בארצות-הברית.